vrijdag 5 februari 2010

So's, repetities, toetsen!

Vrijdag 5 januari 2010

Ook vandaag ging de wekker om 6 uur, dat ben ik niet gewend, maar ik blijk er weinig moeite mee te hebben. Om 08.15 zijn we op school en zitten bij Sytske met een luistertoets achterin. K4c zucht en steunt; ze hebben er duidelijk moeite mee. 
We verhuizen voor het tweede uur naar een ander lokaal, maar nog steeds met K4c. Ze moeten dit uur voor zichzelf werken aan het nieuwe hoofdstuk uit Stepping Stones. De leerlingen werkten met wat rumoer, maar ze deden wel wat. Vervolgens was het pauze en dronken we een kopje koffie. Het 3e uur is er een toets voor klas K3y. De cijfers moeten dit weekend worden ingevoerd, vandaar dat vandaag de laatste so's en repetities worden gemaakt.
Het 4e uur is een tussenuur, Sytske besteedt deze aan het nakijken van een berg toetsen. David en ik bekijken Maaike's en Sytske's roosters nogmaals en bepalen onze dagindeling voor de aankomende weken. Dan is het pauze met daaropvolgend een toets voor T4c. David en ik zitten hier niet bij; wij gaan op jacht naar smoelenboeken. De man die ze kon printen zat niet op zijn plek, dus lieten we een briefje achter.
Het laatste uur van de dag is wederom een toets, voor K4.1. Deze klas bestaat uit alleen jongens, naar mijn mening een bouw of techniek klas. Ze reageren veel op hun omgeving; buiten roept iemand iets, iemand in de klas roept naar het raam (we zitten twee hoog): 'Hou je bek, joh!'.  Het valt echt te merken dat het bijna weekend is.
Dan is de les voorbij en zit de eerste stageweek er op! Sytske is nog druk, dus zegt ons naar huis te gaan; we bespreken vandaag woensdag wel.
Het was een goede eerste week: leuke kennismaking, veel enthousiasme, participatie en verworven kennis.
Is het al weer woensdag?

ABC'tje voor vandaag

Aan de hand
Tijdens de toets van B3y liep Sytske even de klas uit om extra woordenboeken te halen. Dit zei ze tegen ons, dus wij letten even op de klas. Voorin werd wat gebabbeld, en David vermaande de klas. Vervolgens meende ik weer geroezemoes te zien, maar kon het niet goed zien van waar ik zat. Ik wilde bijna opstaan toen ik me casus Douwe herinnerde. Hij trok te snel conclusies en maakte daardoor een foute keuze. Ik ben niet opgestaan doordat ik me het herinnerde.

Belangrijk voor mij
Dit is belangrijk omdat ik me hierdoor realiseerde dat ik afgelopen periode écht wat heb opgestoken. Dat klinkt heel vreemd en denigrerend, maar het is wel waar.

Conclusie
Ik heb dus dingen geleerd afgelopen periode, bij o.a. Onderwijskunde die ik nu in de praktijk zie, gebruik en toepas.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten