donderdag 25 februari 2010

Men are from Mars, women are from Venus

Woensdag 17 februari 2010
 De derde week is aangebroken en hij begint rustig. David en ik doen wat kopieerwerk en drinken een kop koffie. Dan is het tijd voor T4b. We kijken naar een filmpje, The Last Lecture van Randy Pausch. Maaike verteld hier wat bij en geeft een klein lesje positief denken. Hierna verteld ze aan de hand van het boek 'Men are from Mars, women are from Venus' leuke anekdotes over mannen en vrouwen. De 4e klassen hebben een 'tussenweek' omdat hun periode is afgelopen en na de vakantie hun mondelingen beginnen. Daarom zijn de lessen van deze week wat anders dan normaal. Hetzelfde geldt dus voor T4a, die na de pauze een blokuur heeft. De leerlingen herkennen veel en lachen om wat Maaike vertelt. T2a krijgt het volgende uur wat grammatica uitleg van mij en kijkt hun oefeningen met Maaike na.
Terwijl de leerlingen aan het werk gaan, vraagt Maaike mij of ik morgen het 2e uur van een blokuur aan B3c wil verzorgen. Dit is een kleine klas (zie 4 februari) met veel energie. Ook stelt ze voor dat ik na de vakantie H5 van Stepping Stones in het geheel voor mijn rekening neem bij de 3e klassen T3a, T3b en B3c. Ik vind dit een goed idee en dus stem ik hiermee in.
Ik krijg de methode mee met de opdracht om voor morgen door te nemen welke opdrachten ik wel of niet wil behandelen met de leerlingen. Thuis doe ik dit en bereid ik de les voor morgen voor. Dit word mijn eerste keer frontaal lesgeven op deze stage en ik heb er zin in!

ABC'tje voor vandaag

Aan de hand
De leerlingen van T4 doen iets anders dan ze gewend zijn. Dit heeft duidelijk invloed op ze; ze zijn wat energieker, hoewel sommigen er als zoutzakken bijzitten: die vinden het duidelijk niet boeiend.

Belangrijk voor mij
De instelling die leerlingen in een les hebben heeft veel invloed op de sfeer. In dit geval was het merendeel enthousiast en dus hing er een positieve sfeer in de klas. De ongeïnteresseerde leerlingen vallen minder op door deze meerderheid.
Conclusie 
Een andere aanpak van een les kan zowel positief als negatief uitpakken. Het is erg moeilijk om alle leerlingen tevreden te stellen, en dus moet je proberen het voor de ongeïnteresseerde leerlingen leuk te verpakken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten