Donderdag 4 januari 2010
Vandaag ging om 6 uur de wekker en om 8.20 uur waren we op school. We troffen Sytske in de lerarenkamer en na een kop koffie ontmoetten we de directeur. Hij was aardig en enthousiast over onze aanwezigheid.
Vervolgens gingen we observeren bij een repetitie van T4a. Het was een repetitie van Stepping Stones en na wat rumoer ging iedereen aan het werk. De repetitie duurde de hele les en daarna was het pauze. Hierna liepen we met Maaike naar B3c, een klein, 16 leerlingen, en druk klasje. Ze praten en grappen veel, en hebben op alles wel iets te zeggen. Toch luisteren ze goed naar de docent en zijn heel eerlijk als ze bijvoorbeeld hun huiswerk niet hebben gemaakt. Grote monden, kleine hartjes.
Het 4e uur is bij Maaike's mentorklas, T4b. Er wordt uitleg gegeven over de mondelinge examens van volgende periode. De leerlingen gaan aan het werk en sommigen krijgen nog wat extra grammatica uitleg. Dan is het pauze met daaropvolgend een tussenuur. Maaike vraagt ons te helpen bij een onderdeel van een Grote Praktische Opdracht, een telefoongesprekje. Wij stemden uiteraard in: leuk! We bespraken de opdracht en gingen naar het lokaal. Elke keer werden drie tweetallen naar de gang gestuurd waar Maaike, David en ik op ze zaten te wachten. Het volgende lesuur, na de pauze, had dezelfde inhoud, met een andere klas. De leerlingen deden erg hun best en haalden bijna allemaal een voldoende. Hierna was Maaike vrij, en dus gebruikten we deze tijd om na te bespreken en te evalueren.
Maaike vond het erg leuk dat we hadden geholpen, en wij dachten er net zo over. Tevens vertelde ze ons data voor de aankomende tijd waarop vergaderingen, spreekavonden etc. plaats zouden vinden; we werden hiervoor van harte uitgenodigd.
Vandaag was een dag van (eerste) indrukken en ik heb het erg naar m'n zin gehad. Ik dacht alleen te gaan observeren, maar we hebben ook nog écht wat gedaan; het was een goede eerste stagedag.
Abc'tje voor vandaag
Aan de hand
We weden gevraagd om mee te helpen bij het afnemen van kleine mondelinge overhoringen. We kregen een korte uitleg van de docent en werden 'in het diepe gegooid'.
Belangrijk voor mij
Flexibiliteit is een belangrijke eigenschap voor een docent. Je moet kunnen inspringen bij dit soort dingen. We kregen redelijk wat uitleg, maar konden niet eerst de kat uit de boom kijken; we moesten het echt zelf doen.
Conclusie
Met een kleine hoeveelheid uitleg moet je kunnen improviseren in een situatie als deze. Hier heb ik vandaag meer ervaring over opgedaan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten